Wygodne dojście do osiedli, sporo zieleni, nowe oświetlenie – tak po przebudowie zmieni się pętla Mistrzejowice.

Pamiętającą lata 70-te pętlę tramwajową przy ul. Jancarza czeka gruntowna przebudowa. Oddana do użytku 29 listopada 1974 roku umożliwiła szybki przewóz pasażerów na odcinku między rondem Hipokratesa a Mistrzejowicami. W 2024 roku zacznie obsługiwać również kierunek zachodni, który zostanie wybudowany w ramach KST IV.

Pętla Mistrzejowice na miarę XXI wieku

Cały teren zostanie na nowo zagospodarowany: zyska bujną zieleń, nowe oświetlenie LED, parking dla rowerów i wygodne ciągi piesze dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Najbardziej skorzystają mieszkańcy okolicznych osiedli. Przesiadka na autobusy operujące z pobliskiego terminala autobusowego będzie dużo łatwiejsza – istniejące przejście dla pieszych zostanie przesunięte w kierunku zachodnim, co skróci drogę dojścia pasażerom. Cztery komfortowe perony tramwajowe będą miały 65 metrów, a więc będą znacznie dłuższe od obecnych, umożliwiając bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Na każdym z nich pojawią się wiaty przystankowe, a przy nich nowoczesne tablice informacji pasażerskiej. Wybudowany zostanie nowy punkt kontroli ruchu, służący także jako zaplecze socjalne dla motorniczych. Teren pomiędzy ulicami Jancarza, Załuskich i Kolbego będzie na miarę XXI wieku.

Udogodnienia dla wszystkich uczestników ruchu

Do pętli doprowadzona zostanie nowa, wydzielona ścieżka rowerowa, biegnąca po południowej stronie ul. Jancarza. Zostanie ona dowiązana do istniejącego ciągu pieszo-jezdnego po wschodniej stronie pętli. Zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców doprojektowany został dodatkowy pas umożliwiający skręt w prawo z ul. Jancarza w ul. Załuskich. Zyskają więc nie tylko osoby poruszające się komunikacją miejską, ale także kierowcy i rowerzyści.

Jako że nowa infrastruktura powstaje w miejscu czynnej pętli tramwajowej, pozostaje pytanie o prowadzenie ruchu tramwajowego w trakcie robót budowlanych. – Przez większość czasu trwania budowy pętla będzie funkcjonować bez zakłóceń. Jedynie na okres planowanego włączenia nowej infrastruktury ruch zostanie czasowo wstrzymany, a pasażerowie będą korzystać z komunikacji zastępczej. Zmiany te planowane są na 2024 rok i nie potrwają dłużej niż kilka miesięcy – zapowiada Wojciech Janosz, kierownik budowy w firmie Gülermak realizującej inwestycję.