Podsumowanie prac na budowie KST IV – Październik 2024

Na placu budowy trwają intensywne prace – na ulicy Lublańskiej zakończono kluczowy etap przygotowań pod przyszłe stropy, na pętli Mistrzejowice trwa montaż torowiska, a pod ulicą Młyńską rozpoczęto kolejne roboty podziemne. Październik przyniósł również zmiany w organizacji ruchu na ulicy Młyńskiej. Co więcej, budowa KST IV „Tramwaj do Mistrzejowic” stała się miejscem edukacji dla studentów, uczniów, a nawet przedszkolaków. Przeczytaj, jak przebiegały prace w październiku i co już udało się zrealizować na budowie.

Zmiany w organizacji ruchu

Od 19 października na ulicy Młyńskiej obowiązuje nowa organizacja ruchu. Ruch został przełożony na stronę zachodnią, co umożliwiło dalsze prace na części wschodniej związane z budową tunelu. Wyjazd z ulicy Miechowity jest teraz możliwy w obu kierunkach, a na skrzyżowaniu ulic Młyńska, Młyńska boczna i Bohaterów Wietnamu utrzymano możliwość jazdy we wszystkich kierunkach. W rejonie Ronda Młyńskiego powstały dwa skrzyżowania, gdzie zmieniono pierwszeństwo na drodze.

Postępy w pracach budowlanych

Na ulicy Lublańskiej zakończono wykopy i głębienie ścian szczelinowych, które przygotowują teren pod dalsze prace stropowe. Na ulicy Meissnera realizowano przebudowę sieci teletechnicznych. Trwa również demontaż starego ciepłociągu. Nowa instalacja cieplna służy mieszkańcom od 15 września. Priorytetem dla nas było zakończenie tych prac przed sezonem grzewczym.

Po wykonaniu tego zadania, skupiliśmy się na usuwaniu starych rur sieci ciepłowniczej. Wzdłuż ul. Młyńskiej postępują prace brukarskie przy wykonywaniu m.in. docelowych chodników, peronu przystankowego oraz ścieżek rowerowych. Od ulicy Krzesławickiej aż do pętli na Mistrzejowicach wykonywano roboty związane z torowiskiem – wykopy, wzmocnienia podłoża, odwodnienia, podbudowy.

Na pętli tramwajowej Mistrzejowice prace postępują z myślą o technologicznym oddaniu gotowej infrastruktury. Na pętli zakończono przebudowę komory wodociągowej, było to konieczne dla uwolnienia dalszych prac. Dział odpowiedzialny za instalacje sanitarne podjął działania mające na celu przebudowę magistrali DN600 i DN300 w komorze wodociągowej pod nowym układem torowym. Obecnie trwa montaż nawierzchni torowiska, rozjazdów oraz prace brukarskie przy peronach i chodnikach a także związane z instalacją trakcyjną.

Kolejne etapy realizacji obiektów

Październik to również postęp w budowie podstacji na ulicy Bohomolca oraz realizacji muru oporowego wzdłuż ulicy Dobrego Pasterza. Po zakończeniu prac na Lublańskiej, zestawy głębiące zostały przeniesione na ulicę Młyńską, gdzie od 4 listopada rozpoczęły kolejne roboty w tej części inwestycji.

Na stacji Polsad trwają wykopy podstropowe do poziomu -2, po którym zostanie wykonana płyta denna, stanowiąca docelową głębokość dla przyszłych przejazdów tramwajowych.

Wydarzenia edukacyjne na placu budowy

W październiku plac budowy KST IV gościł również grupy edukacyjne. W ramach projektu „Zawodowe życie miasta” na teren budowy przybyli uczniowie, którzy mieli okazję zapoznać się z realiami pracy w branży budowlanej. W październiku odbyła się także wizyta studentów kierunku budownictwo, uczestniczących w konferencji naukowej „Mosty i Tunele 2024”, którym zaprezentowano zastosowane w projekcie rozwiązania konstrukcyjne. Dla przedszkolaków zorganizowano warsztaty „Mali Mistrzowie”, pozwalające im na poznanie podstaw budownictwa w formie zabawy.

W październiku na budowie KST IV zakończono ważne etapy prac – m.in. na ulicy Lublańskiej, gdzie przygotowano teren pod stropy oraz na pętli Mistrzejowice, gdzie montowane jest torowisko. Zmieniono także organizację ruchu na ulicy Młyńskiej. Na placu budowy odbyły się także wydarzenia edukacyjne, w których wzięli udział uczniowie, studenci i przedszkolaki. Tymczasem zapraszamy do obejrzenia materiału z drona znad terenu budowy!