Tramwaj do Mistrzejowic nabiera kolorów! Położyliśmy już 6000 metrów kwadratowych mat rozchodnikowych z planowanych 15000. To ważny krok milowy dla naszej inwestycji – rozwiązanie przyniesie wiele korzyści zarówno dla środowiska naturalnego, jak i dla mieszkańców. Dzięki rozchodnikowi będzie ciszej, bardziej estetycznie i ekologicznie!

 

Walory estetyczne zielonych torowisk są niezaprzeczalne – jako naturalny element miejskiej przestrzeni, prezentują się znacznie atrakcyjniej niż betonowe podłoże. Rozchodniki, czyli rośliny z gatunku Sedum, szczególnie cieszą oko. Efekt widać od razu, ponieważ maty rozwija się z rolek – niczym zielony dywan, bez konieczności sadzenia. Oprócz tego, mieni się on wieloma barwami dzięki kwitnącym liściom – od zielonych, przez złociste, aż po czerwone i pomarańczowe na jesień. Kolorystyka torowiska pokrytego rozchodnikiem zmienia się więc z każdą porą roku.  

Estetyka to jednak nie wszystko

Torowisko pokryte rozchodnikiem ma również liczne zalety ekologiczne i społeczne. Zamiast głośnego, pylącego torowiska z betonu czy żwiru, rozchodnik ogranicza hałas, kurz i drgania emitowane przez przejeżdżające tramwaje. Działa jak naturalny tłumik akustyczny – badania pokazują, że może obniżyć hałas przejeżdżających tramwajów nawet o 2-4 dB*.  

Maty rozchodnikowe pochłaniają również wodę opadową – potrafią zatrzymać nawet 50% opadów**. Dzięki temu odciążają system kanalizacji miejskiej (dzięki czemu wydłuża się jego żywotność, a zmniejszają koszty utrzymania) i minimalizuje skutki ulewnych deszczy. Zatrzymana woda jest następnie uwalniana w kontrolowany sposób, obniżając ryzyko zalania infrastruktury miejskiej. Oprócz tego wchłaniają część zanieczyszczeń, pyłów i metali ciężkich, co poprawi jakość wdychanego powietrza dla mieszkańców przytorowych ulic. 

W odróżnieniu od betonowego torowiska, rozchodnik nie nagrzewa się do tak wysokich temperatur. Zapewni to niższą temperaturę w okolicy torów, co ma duże znaczenie latem w gęstej, miejskiej zabudowie. To z kolei pozwala zmniejszyć efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła, czyli sytuacji, w której tereny zurbanizowane nagrzewają się znacznie bardziej niż okoliczne rejony. 

Zielone torowiska w Krakowie

W Krakowie zielone torowiska można spotkać już na wielu odcinkach, w tym np. między Rondem Grzegórzeckim i Małym Płaszowem, czy pomiędzy Grota-Roweckiego i zajezdnią Czerwone Maki. W stosunku do wykorzystanej tam trawy, rozchodnik prezentuje dodatkowe korzyści. Jest on zdecydowanie łatwiejszy w utrzymaniu – nie wymaga koszenia ani podlewania. Wystarczy jedynie sporadyczne czyszczenie i nawożenie. Dzięki temu to rozwiązanie dodatkowo pozwoli miastu oszczędzić zarówno na kosztach serwisowania, jak i na zasobach naturalnych potrzebnych do utrzymania zieleni. 

Tramwaj do Mistrzejowic to inwestycja zaprojektowana z myślą o środowisku – ma zapewnić nie tylko szybszy dojazd do centrum, ale także wprowadzić więcej zieleni do miejskiej przestrzeni. Ta inwestycja to usprawnienie komunikacji oraz realne działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju Krakowa. Razem tworzymy miasto, w którym transport publiczny idzie w parze z troską o krajobraz i naturę. 

*eprints.soton.ac.uk/442892/1/The_influence_of_track_design_on_rolling_noise_from_trams_Final.pdf

**Maty rozchodnikowe a zarządzanie wodą deszczową