Każdy przystanek na linii do Mistrzejowic wyposażony będzie w tablice świetlne prezentujące prognozowany czas przyjazdu tramwajów. Za praktyczną informacją dla pasażerów stoi System Nadzoru Ruchu Tramwajowego (TTSS – ang. Traffic Tram Supervision System).

W czasach, gdy każda minuta jest na wagę złota, doceniamy nowoczesne technologie pozwalające sprawnie i szybko przemieszczać się z punktu A do punktu B. Pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie już od 14 lat korzystają z dobrodziejstw systemu TTSS usprawniającego zarządzanie miejskim transportem w czasie rzeczywistym. Z danych jednego z dostawców systemu wynika, że TTSS pozwolił np. skrócić czas dojazdu tramwajem z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa z 42 do nieco ponad 37 minut. Wdrożony wraz z systemem obszarowego sterowania sygnalizacją świetlną codziennie pomaga mieszkańcom oszczędzać czas w drodze do pracy czy szkoły. Z takiego samego oprogramowania korzystają takie metropolie, jak Zurich, Londyn, Riyadh, Singapur czy Bonn.

Tramwaj do Mistrzejowic z dynamicznym systemem informacji pasażerskiej

Bonusem TTSS jest system informacji pasażerskiej, dzięki któremu ponad 300 tablic elektronicznych w całym mieście wskazuje prognozowany czas przyjazdu poszczególnych linii tramwajowych i autobusowych oraz ich przystanek końcowy. Zarządca systemu może też wykorzystać tablice do szybkiego rozprzestrzeniania dowolnych komunikatów np. o zmianach w organizacji ruchu czy objazdach. Za tą praktyczną informacją stoją zaawansowane rozwiązania, które zostaną wykorzystane także na linii tramwajowej do Mistrzejowic.

Jak działa system dynamicznej informacji pasażerskiej?

Jak to się dzieje, że tablice „wiedzą” za ile minut nadjedzie oczekiwany przez nas pojazd, a wyświetlane przez nią dane są aktualizowane? Sercem systemu dynamicznej informacji pasażerskiej jest sterownik informacji liniowej zlokalizowany w dyspozytorni ZDMK oraz przewoźnika MPK. Danych dotyczących rzeczywistej pozycji pojazdów będących w danym momencie na trasach dostarczają zainstalowane w nich nadajniki GPRS w oparciu o lokalizacje wg GPS. Zaawansowane algorytmy predykcji, pozwalające na precyzyjne przewidywanie czasu odjazdów z przystanków przetwarzają je, wykorzystując jednocześnie dane historyczne. Dzięki temu informacja jest rzetelna.

Aby odpowiednie czasy przyjazdów wyświetliły się na konkretnym przystanku i wyświetlaczu, potrzebny jest system przesyłu. Wykorzystuje on światłowody lub GPRS. Skuteczne dostarczenie danych wymaga więc nie tylko montażu tablic (które staną przy każdej wiacie przystankowej na trasie tramwaju do Mistrzejowic), ale też podziemnej infrastruktury, która została uwzględniona już na etapie projektowania.