Linia tramwajowa do Mistrzejowic pokona aż dwa krakowskie ronda bezkolizyjnie – pod ziemią. Pokonywanie różnicy poziomów nie dla wszystkich jest łatwe, a dla części użytkowników może być wręcz niemożliwe. Dlatego projekt przewiduje bezpieczne windy i schody ruchome.

Dostęp do poszczególnych kondygnacji podziemnego przystanku Rondo Polsadu, z którego w ciągu godziny może skorzystać nawet 1600 pasażerów zapewnią przede wszystkim schody tradycyjne. Projekt przewiduje jednak także sześć par schodów ruchomych, a więc aż 12 biegów. Gdyby tak połączyć je w jeden ciąg, zaprowadziłyby pasażerów na wysokość ok. 60 m, czyli aż na Wieżę Mariacką!

Wracając na ziemię: schody będą nachylone pod kątem 30 stopni, a ich szerokość użytkowa wyniesie 1m. Dla bezpieczeństwa krawędzie poszczególnych stopni oznaczone zostaną kontrastowym kolorem, a ciągi wyposażone w dynamiczną sygnalizację świetlną zakazująca lub dopuszczająca wejście na schody. Dodatkowo praca schodów będzie całodobowo monitorowana przez system BMS, a także nadzorowana przez wykwalifikowany personel przystanku.

Windą na peron

Do podziemi nowoczesnego przystanku będzie się można dostać również windami. Choć przeznaczone dla każdego użytkownika, dedykowane są szczególnie osobom starszym, z ograniczoną mobilnością oraz opiekunom z dziećmi w wózkach. Nie zabraknie udogodnień dla osób niewidomych. Przyciski na sterowania wewnątrz oraz na panelu przywołania zostaną wyposażone w alfabet Braille’a. Pojawi się również system informacji głosowej.

Wymiary wind umożliwiają swobodne przemieszczanie się większej grupy pasażerów – tych z walizkami, bagażami, plecakami, a także umożliwią przewóz rowerów. Jako dodatkowe udogodnienie projektanci przewidzieli na przykład podgrzewane progi drzwiowe ułatwiające otwieranie i zamykanie drzwi w okresie zimowym, kiedy naniesiony śnieg może zamarznąć.  A podłogi? Pod stopami pasażerowie zobaczą płyty kamienne harmonizujące z pozostałymi posadzkami. Windy zaprojektowano także na przystanku Rondo Młyńskie znajdującym się na poziomie -1, ale w półotwartym, zabezpieczonym wykopie.

Technologia na wiele lat

Wnętrza kabin zostaną wykończone w wykonaniu wandaloodpornym ze stali nierdzewnej. Będą monitorowane, a sygnał wizualny będzie transmitowany do pomieszczenia nadzoru 24/7. Dla bezpiecznego i skutecznego działania zarówno windy, jak i opisywane wcześniej schody ruchome będą regularnie konserwowane i kontrolowane. Posłużą pasażerom przez wiele lat!